Náš informační systém, aneb od monolitu ke škálovatelnému ekosystému
Alza je velmi specifická tím, že si drtivou většinu věcí řeší interně. Tohle ale přestává platit a postupně měníme toto zažité paradigma. Od jednoho obrovského monolitického informačního systému jdeme do úplně nového ekosystému, který bude postavený na naší nové platformě Phoenix.
Naše strategie
Vše co je kritické pro náš business, tak i nadále budeme držet doma, jen to postupně přesuneme do nové platformy. U několika oblastí jsme tak již učinili. Chceme to mít plně pod kontrolou a nebýt odkázáni na další subjekt. Určitě si pod tím představme vše, co leží pod celým procesem od objednání až po doručení, protože zde je pro nás klíčová rychlost.
Naopak spoustu procesů a domén, které jsou okolo, ale nejsou přímo navázané na proces objednávky, budou kandidáty na přesun do systému třetí strany nebo úplný out-sourcing. Vždy to ale bude individuální rozhodnutí pro každý takový případ.
Co nás k tomu vede?
- Potřebujeme škálovat => business nesmí být omezován naším systémem, ale musí ho naopak podporovat.
- Chceme budovat menší odpovědné týmy za konkrétní část produktu.
- Chceme nabídnout moderní a zajímavé technologie pro naše vývojáře.
Co nám naše platforma umožňuje
- Architekturu založenou na micro službách
- Uplatnění DevOps principů
- Možnost vývoje a provozu v cloudu
- Tvorbu autonomních produktových týmů
- Využití moderních technologií
- Integraci na systémy třetích stran
- A mnoho dalšího…
Organizace vývoje
Celý vývoj našeho ERP máme rozdělený na tři části, které spolu velmi souvisí.
- Business -> Procesy a funkcionality, které potřebujeme odbavit v rámci našeho informačního systému nebo systému třetí strany.
- Produkt -> Funkcionality, principy, UX a mnoho dalšího. Dohromady to ale definuje jak budou uživatelé s celým systémem pracovat a jak business vývojové týmy implementují své požadavky.
- Platforma -> Kompletní architektura a technologický stack pod produktem ERP, ale i dalších systémů, které na něm běží.
Business část je tvořena tzv. produktovými skupinami, které jsou rozdělené po oblastech, respektive odpovídají business oddělením (logistika, finance, reklamace, marketing, atd.). V rámci těchto skupin pak tvoříme menší týmy, které jsou již odpovědné za konkrétní část jejich domény nebo jejich vlastní produkt. Typicky řeší své procesy uvnitř ERP systému, nebo vytvářejí vlastní produkty vedle něho, ale na Phoenix platformě. Tyto týmy jsou tvořeny maticově přes celou firmu, takže jejich členy jsou i zástupci daných odděleních.
Produkt a platformu tvoří centrální týmy, které se o tyto částí starají a upravují celý ERP produkt a platformu tak, aby vyhovovala potřebám produktových skupin, a zároveň splňovala všechny naše požadavky na růst, škálovatelnost, bezpečnost, atd.
Koho můžeš potkat?
Tomáš Hajdin
UX Designer
Starám se o UX našich interních ERP systémů, od legacy desktop softwaru až po moderní webové appky. Cool gradienty a glassmorphism by sice vypadaly super, ale v rámci Enterprise UX hledám spíše cestu k přehledným informacím, jednoduchosti, použitelnosti a efektivitě práce pro své kolegy. Jsem specialista na špatné načasování nejapných vtipů a mojí doménou jsou pozdní příchody. Vždy a všude.
Tomáš Zacha
IT Division Director
V Alze mám na starosti IT logistiky. Jsem srdcem technik a duší podnikatel. Mám rád technické detaily, ale zároveň přemýšlím, kde mi pomůžou, vydělají nebo ušetří. Ve volném čase mám rád hory, kolo, golf a cestování.